Radiokijada

3 391
Radiokijada
Electronic
Kraj:
Francja
Miasto:
Paryż
Wytwórnie:

RADIOKIJADA  nazwa, którą należy rozszyfrować: można ją rozumieć jako urządzenie radiowe transmitujące fale dźwiękowe, ale również jako radiologię – technikę, dzięki której możemy prześwietlić istoty żywe i obiekty nieożywione. Z drugiej strony, QUIJADA /czyt. kichada/ oznacza szkielet dolnej części szczęki osła, którą afrykańscy niewolnicy z Peru uczynili instrumentem perkusyjnym. W znaczeniu muzycznym jest to reinterpretacja wiejskiej tradycji przy użyciu narzędzi nowoczesnej technologii: jest to łączenie „art brut”- tradycyjnej muzyki afroperuwiańskiej i cyfrowych loopów, dzięki czemu możliwy jest skok z przeszłości wprost do przyszłości.

 

Dwaj konceptualiści projektu RADIOKIJADA: Rodolfo Muñoz i Christoph H. Müller, spotkali się w Paryżu na początku lat dziewięćdziesiątych zeszłego stulecia. Pierwszy z nich, Peruwiańczyk jest kompozytorem i perkusjonistą szkolonym w Limie i w konserwatorium w Hawanie.

 

Drugi, Szwajcar, współkompozytor i siła napędowa GOTAN PROJECT. Ich drogi rozeszły się po krótkiej współpracy w Latin Jazz Band, a ponownie połączyły się pod wpływem pomysłu na nowy projekt, w początkach XXI wieku. Pomysłem tym było pokazanie światu muzyki afroperuwiańskiej i zinterpretowanie jej w nowy sposób.

 

Pierwszym owocem ich działań było bardzo obiecujące „Tumba y Cajon”- nagrane w Paryżu z muzykami Susany Baca i wydane w roku 2003. Dwaj przyjaciele postanowili wtedy kontynuować swoją misję. Nastąpiły kolejne wyprawy do Limy i kolejne sesje nagraniowe w Paryżu. Zawsze były one związane z penetrowaniem i czerpaniem z bogatego źródła jakim jest przeszłość wybrzeża Pacyfiku Ameryki Południowej, sięganiem wstecz, aż do przybycia tam hiszpańskich osadników. RADIOKIJADA odwołuje się do historii, nie po to jednak aby stworzyć wartość nadającą się na wystawę w muzeum etnograficznym, lecz coś, co, dzięki elektronicznemu dotykowi, połączy tę historię z teraźniejszością . Chcąc to osiągnąć wkopują się oni głęboko w esencję oryginalnego „groove”. Choć ich wizja jest bardziej futurystyczna niż przysłonięta tradycją, pielęgnowaną przez wieki przez afroperuwiańską społeczność, Rodolfo i Christoph oddają jej w swych utworach cześć i szacunek.

 

RADIOKIJADA jest również podróżą poprzez wieki i oceany, odyseją, która, przy pomocy dźwięku, przedstawia nam niemal zapomnianą estetykę w postaci enigmatycznej mieszanki tego co organiczne i tego co syntetyczne. To tak jakby dzięki załamaniu czasoprzestrzennemu między Limą i Paryżem, doszło do spotkania muzyki kubańskiej z Fela (Kuti) co stworzyło całość dosłownie „powalającą na kolana”.

 

Jacques Denis*

*Jacques Denis jest znanym dziennikarzem muzycznym we Francji, publikuje m.in. w Le Monde i Vibrations