Panacea

3 175
Panacea
Drum n Bass
Kraj:
Niemcy

Mathis Mootz czyli człowiek odpowiedzialny za projekt ‚The Panacea’ urodził się w 1976 roku w Weltzar w Niemczech a dorastał w małej wiosce Hirzenhain. Jak na muzykę, którą dzisiaj tworzy i prezentuje miał nietypowe korzenie artystyczne. W szkole podstawowej uczył się grać na pianinie i flecie. Następnie dostał się do słynnego niemieckiego chóru chłopięcego „Windsbacher Knabenchor”, z którym śpiewał w wielu salach koncertowych i kościołach na całym świecie. Występy te były transmitowane w radio TV i oficjalnie wydawane. Dopiero potem zainteresowała go muzyka elektroniczna, gdy skierował swoje kroki do „School of Audio Engineering” we Frankfurcie. Rozpoczął eksperymenty z dźwiękami drum’n’bass.

 

Panacea pojawił się w 1996 roku z jego debiutanckim albumem ‚Low Profile Darkness’, który zrobił nie małe zamieszanie w świecie dnb. Materiał ten to bardzo ciężka i masywna odmiana, chyba najbardziej ekstremalne oblicze tej muzyki. Najbliższymi odniesieniami do tego materiału mogą być Alec Empire czy Ed Rush, Nico i ich nagrania z No U-Turn , czyli czołowych przedstawicieli tego gatunku w owym czasie. Odbiło się to na dużym zainteresowaniu prasy tym kontrowersyjnym artystą. Czołowy przedstawiciel wytwórni Position Chrome – Panacea, wydał 23 EP’ki i 5 albumów LP. ‚Low Profile Darkness’ zawierał w sobie dużo elementów technoidowych. Ujrzał on światło dzienne dzięki amerykańskiej wytwórni ‚Industrial Strength’, kierowanej przez ojca chrzestnego hardcoru Lenny’ego Dee. Korzystając z sukcesu jaki odniósł jego album, Panacea rozpoczął tour po Stanach Zjednoczonych gdzie spotkał się z niemalże obsesyjnym odezwem tamtejszej publiczności. Po powrocie do Niemiec skończył prace nad kolejnym albumem – ‚Phoenix Metabolism’ w którym to z kolei można było znaleźć nawiązanie do kultury hip-hopu. Album ‚German Engineering’ wydany w 2000 roku poprzedził jego najbardziej owocny rok pracy podczas gdy ‚Underground Superstardom’ z 2002 roku podsumował jego metamorfozę jako ekscentryka i niezwykłego artysty oraz ujawnił współprace z wywodzącą się z Nowego Jorku DJ Syren i bliskim przyjacielem ‚Dose D’, znakomitym didżejem drum’n’bass z Berlina. Również klip do singla ‚Evil Seed’, wydany razem z owym LP, wywołał nieco irytacji z powodu użycia talentu aktorki Nory Tschirner, znanej niemieckiej vj’ki z kanału MTV i gwiazdy opery mydlanej.

 

Dalsze uznanie odbiorców jego muzyką wiąże się z albumem ‚Architettura’ częściowo związanym z amerykańską wytwórnią Caipirinha, jak również nagrania jako M2 dla minimalistycznego labela Mille Plateaux i wytworni Ant-Zen oraz Home Recordings – labela związanego z industrialna legenda ‚Winterkaelte’. Razem z artystą Problem Child wydał podwójną EP’ke poprzedzającą album CD ‚Hardcore owes us Money’, wydany w 2003 roku pod pseudonimem The Redeemer dla Ambusch rec. Wydanie albumu ‚Rich Kid’, bazującego na niemieckim labelu ‚Ad Noizeam’ związanego z dj Scude’m i wytwornia ‚Ambush’ oraz cieżka praca w 2002 roku zaowocowały użyciem jego muzyki w tanecznych przedstawieniach Christophera Winklera, m.in. do sztuki ‚Fatal Attractions’. Debiut ten zwrócił uwagę ‚Goethe- Institute’, dla którego Winkler wydal kolejny twór w 2003 roku – ‚Hinter den Linien’ w którym wykorzystał talent Panacei. To wyróżnienie było niejako motorem napędowym i ujawniło nowe możliwości użycia jego pomysłów. W 2003 roku nawiązał współprace z jednym z jego ulubieńców – ‚Luna C’, legendą brytyjskiego połamanego hardcore, który zrobił niemałe zamieszanie w UK w 1991 roku swoim hitem ‚Sesame Street’. Od tego momentu Panacea zaczął tworzyć dla ‚Kniteforce’ – wytworni dobrze znanej tym co śledzili historie hardcoru i jungle w Anglii. Wydal 3 EP’ki i wiele pojedynczych kawałków które znalazły się na składankach owego labelu. Remiksował także utwory takich didżejów jak Belladonna Killz – nowego talentu prosto z Kanady czy samego Luna C. W drugiej połowie 2005 roku związał się z ekipa spod znaku Offkey’a i zaczął bliską współprace z Raidenem w 2006 roku.

 

Panacea występował wielokrotnie z gwiazdami UK drum’n’bass ale nie utożsamia się z nimi. Jest jakby łącznikiem pomiędzy niemieckimi artystami digital hardcore (z którymi też grywa, np. na Fuck Parade) a klubową sceną Londynu. Grając jako dj jest charakterystyczną postacią ze względu na swój image. Interesuje się modą i bardzo często pojawia się w różnych ciekawych kostiumach, mogą to być mundury wojskowe, wykręcone kreacje od najbardziej znanych projektantów mody (często kupione tylko na jedną imprezę) albo zestawy gadgetów i ubrań połączone ze specjalnym makijażem tworzące demoniczny wygląd dj’a, dobrze pasujący do granej muzyki.

Imprezy na których grałem

Creamfields Poland 2008 Wrocław

Creamfields Poland 2008

Sb, 16 sierpnia 2008
godz: 0:00