Jazzanova
Jazzanova to djsko-producencki kolektyw powołany do życia w berlinie, w roku 1995. Początkiem Jazzanovy był klub Delicious Doughnuts Research, w którym na przemian miksowali dźwięki późniejsi założyciele zespołu: Alexander Barck, Class Brieler, Roskow Kretschmann, Stefan Leisering, Axel Reinemer i Jurgen von Knoblauch.
Kiedy pojawił się pomysł nagrania kompilacji „reprezentacyjnej” dla klubu, jego rezydenci postanowili podjąć się wspólnie tego zadania. Praca nad [nigdy nie ukończonym] miksem sprawiła grupie tyle radości, iż wkrótce przyszło im do głowy połączyć swe siły na stałe i pracować nad własnym, nowym brzmieniem, mającym być wypadkową inspiracji i fascynacji każdego z muzyków. Kluczem okazało się połączenie nowoczesnej tanecznej estetyki z czerpaną garściami [najczęściej za pomocą sampli] muzyczną tradycją lat ’70 [disco, funk] czy ’60 [jazz]. Wszystko w oparciu o znakomity perfekcyjny miks i doskonałą ostateczną produkcję.
Pierwszy raz świat usłyszał Jazzanovę w roku 1997, kiedy to popularny dj radia BBC, Gilles Peterson, zagrał w swoim programie jeden z pierwszych utworów niemieckiego kolektywu – „Fedime’s flight”. Następnie Jazzanova rozpoczęła pracę nad remiksami – między innymi takich wykonawców jak 4hero, Koop, Men from the Nile czy Ian Pooley [ukazały się one później na płycie „The Remixes 1997-2000”]. „Nie mogliśmy uwierzyć, że ci wszyscy wykonawcy zza granicy naprawdę interesują się naszym graniem i tym, w jaki sposób tworzymy. Postanowiliśmy to zainteresowanie wykorzystać i skupić się na remiksach” – mówi Jurgen von Knoblauch. Prócz remiksów panowie Barck, Brieler i von Knoblauch swe djskie sety w klubach zaczęli sygnować nazwą Jazzanova djs-team – konsekwentnie pracując nad tym, aby nazwa ta kojarzyła się coraz częściej z nu-jazzowym graniem na najwyższym światowym poziomie. Pozostali członkowie zespołu grali i grają jako Extended Spirit [Leisering i Reinemer] bądź Kosma [Kretschmann].
W roku 1997 członkowie Jazzanovy podpisali umowę z monachijską Compost Records, następnie zaś stali się odpowiedzialni za sublabel JCR [Jazzanova Compost Records]. Pierwszymi wydawcnictwami JRC były wspomniany już singiel „Fedime’s Flight” i kolejny po nim – „Caravelle”. Prócz własnych prac kolektyw JCR wywadał również płyty Koop, Victora Daviesa, the Underwolves czy Rimy. Również dzięki JCR nasz jazz przeżył swą drugą młodość – wszystko za sprawą serii Polish Jazz i Vocal Jazz from Poland 1965-1975, która nie bez przyczyny zdobyła sobie wielką popularność. W końcu nadszedł czas na pierwszą długogrającą płytę Jazzanovy. Ukazała się w roku 2002, nosiła zaś tytuł „In Between”. Wypełniony graniem, do jakości którego grupa zdążyła nas już przyzwyczaić, krążek odniósł spory sukces, umacniając pozycję Jazzanovy jako jednej z najciekawszych i najważniejszych nu-jazzowych grup. Już rok później ukazał się krążek „Remixed”, na którym znaleźć można było remiksy kawałków z „In Between” w wykonaniu m.in. Kyoto Jazz Massive, Ayro, King Britt czy Bugz in the Attic.