Cristian Vogel

5 478
Cristian Vogel
Ambient Electronic Experimental Techno
Kraj:
Hiszpania
Miasto:
Barcelona
Wytwórnie:

Cristian Vogel urodził się w 1973 roku w Chile i tam spędził swoje dzieciństwo. Potem zamieszkał w Anglii, gdzie zaczął interesować się komputerami i elektronicznymi instrumentami, a także grał w lokalnych grupach punkowych. Pod koniec lat 80-tych razem ze swoim przyjacielem Si Beggiem wstąpił do kolektywu Cabbage Head Collective, który wydał ich pierwsze nagrania.

W 1992 roku przeniósł się do Brighton aby studiować na kierunku muzyka XX wieku. Na uczelni zdobył gruntowne wykształcenie z zakresu muzyki współczesnej, a ponadto miał dostęp do studia nagraniowego wyposażonego w syntezatory, samplery i programy komputerowe do obróbki dźwięku.

Cristian w Brighton razem z kilkoma kumplami organizuje własne imprezy, a jedna z jego taśm trafia do rąk Luke Slatera, który wtedy był lokalnym dj’em i właścicielem sklepu płytowego. Spopularyzowane nagrania Vogla zafascynowały Dave Clarka – właściciela wytwórni Magnetic North tak, że we wrześniu 1993 roku Dave i Cristian razem nagrali i wydali EP-kę „Infra”. Od tej chwili jego kariera muzyczna zaczyna toczyć się bardzo szybko, pojawiają się kolejne EP’ki nagrane z Russelem Gabrielem, a następnie związuje się z niemieckim labelem Force Inc. Tutaj wydane nagrania zdobywają olbrzymią popularność w całej Europie, a nawet trafiają na szczyt listy magazynu Frontpage.

W tym czasie kontynuują współpracę z Si Beggiem – razem nagrywają muzykę, zakładają label Mosquito i organizują imprezy promujące muzykę wywodzącą się z Detroit.

Kończąc studia Vogel wydaje swój debiutancki album dla niemieckiej Mille Plateaux. „Beginning To Understand” jest płytą bardziej eksperymentalną niż wcześniejsze taneczne nagrania, inspirowane muzyką współczesną a nie dźwiękami z Detroit. Już kilka miesięcy potem rozpoczyna współpracę z Tresorem dla którego nagrywa taneczny, eksperymentalny i bezkompromisowy album „Absolute Time”.

Płyta zostaje uznana za przełomową w dziejach techno, a Cristian zyskuje bardzo dużą grupę fanów wśród słuchaczy domowych, klubowiczów i dj’ów. Razem z tymi nagraniami pojawia się termin Nu School Techno, z którym przede wszystkim jest kojarzona scena techno w Szkocji (Landstrum, Tarrida, Schmidt i labele takie jak Sativae oraz Scandinavia), z którą Vogel jest blisko związany.

W podobnym stylu jest utrzymana kolejna płyta „Body Mapping”. Muzyka zawiera się pomiędzy twardym techno a pejzażowymi eksperymentami, jest bardzo dynamiczna i intensywna, dopracowana w szczegółach. Bardziej eksperymentalny album z 1996 roku „Specific Momentific” (Mille Plateaux) to kolejny sukces i uznanie dla artysty, pododobnie jak w następnym roku najbardziej zróżnicowany „All Music Has Come To An End” (Tresor). Mocno eksperymentalny trop kontynuuje album „Busca Invisibles” – esencja nowoczesnej muzyki elektronicznej, bardzo pokręcone abstrakcyjne dźwięki, złożona rytmika bliska free-jazzowi daleko wykracza poza techno.

W 1999 roku Vogel tworzy duet Super_Collider wspólnie z Jamie Lidellem – wokalistą i jednym z czołowych eksperymentatorów muzyki elektronicznej. Ich wcześniejszy singiel „Darn” staje się dużym hitem, trafia nawet do setów dj’ów grających house i staje się przyczyną nagrania płyty „Head On”. Jest to wypadkowa techno i starych funkowych nagrań, łączy abstrakcyjne dźwięki elektroniczne ze śpiewanym głosem ludzkim.

Siódmy solowy album Vogla – „Rescate 137” (NovaMute) to jego dalsze poszukiwania wychodzące poza techno. Tym razem eksperymentalna elektronika sięga do jazzu, bluesa, funky, a nawet latino. W nagraniu „Esquina del Sol” powraca do swoich korzeni poświęcając utwór swojej podróży do Ameryki Południowej. Reszta utworów to głębokie nawiązanie do klasyki muzycznej, nastrojowe dźwięki przetworzone elektronicznie.

Cristian Vogel mimo, że ignorowany przez skomercjalizowane media to jest jedną z najważniejszych postaci muzyki elektronicznej, a nawet całej muzyki dwudziestego wieku. Miał znaczący wpływ na to co się działo w nowoczesnej muzyce przez ostatnie 10 lat, a już pewnie wkracza w XXI wiek otwierając projektem Trurl and Klapaucius katalog oficyny Supremat – eksperymentalnego sublabela wytwórni Tresor.